Wat is STAP-budget en hoe werkt het?

Wat houdt het STAP-Budget in? 

STAP-budget (Stimulering van de ArbeidsmarktPositie) is een subsidie vanuit de overheid voor scholing. Met deze vergoeding kun je jouw positie op de arbeidsmarkt verbeteren. Je kunt een vergoeding van maximaal € 1.000 per jaar aanvragen om te gebruiken voor scholing. 

Wanneer gaat het STAP-budget in?

Het STAP-budget is sinds maart 2022 aan te vragen. Het beschikbare bedrag wordt verdeeld over een 6 termijnen per jaar. Voor het jaar 2023 zijn dat: 

2 januari 2023, vanaf 10.00 uur – eerstvolgende STAP-subsidieronde

2 maart 2023 vanaf 10.00 uur (in 2022 was dit budget, voor deze ronde, binnen 2 dagen op)

1 mei 2023, vanaf 10.00 uur (in 2022 was dit budget, voor deze ronde, binnen 1 dag op)

3 juli 2022, vanaf 10.00 uur (in 2022 was dit budget, voor deze ronde, binnen 2,5 uur op)

1 september 2023, vanaf 10.00 uur (in 2022 was dit budget, voor deze ronde, binnen 2 uur op)

1 november 2023, vanaf 10.00 uur (in 2022 was dit budget, voor deze ronde, binnen 3 uur op)

Waarom is STAP in het leven geroepen?

De regeling ‘’aftrekbare scholingskosten van je inkomstenbelasting’’ is in december 2021 komen te vervallen. Met het STAP-budget krijgt iedereen die geen recht heeft op studiefinanciering de mogelijkheid om een studie te volgen (met subsidie). 

Wanneer kom ik in aanmerking voor STAP-subsidie?
  • Je bent tussen de 18 jaar en de AOW-gerechtigde leeftijd. 
  • Je ontvangt geen andere financiering op het gebied van onderwijs. 
  • Je opleiding start binnen 3 maanden na de aanvraagtermijn. 
  • Je hebt dit jaar nog niet eerder het STAP-budget ontvangen. 
  • Jouw gekozen opleiding is arbeidsmarkt-relevant. 
Heb ik recht op het STAP-Budget als ik al een andere
vorm van vergoeding voor scholing ontvang?

Nee. Je kunt geen STAP-Budget aanvragen wanneer je recht hebt op een andere vorm van vergoeding voor scholingskosten. 

Ik ben al bezig met een studie,of heb er net een afgerond.
Kan ik nog gebruik maken van het STAP-budget? 

Ja! het is mogelijk om voor een nieuwe cursus of opleiding het STAP-Budget aan te vragen. Volg je al een cursus en/-of opleiding of heb je deze onlangs afgerond dan is het niet mogelijk het STAP-Budget met terugwerkende kracht aan te vragen. 

Ik woon in het buitenland, kan ik gebruikmaken van het STAP-budget? 

Ja, maar alleen als je volksverzekerd bent in Nederland. Dat houd in dat je in de afgelopen 24 maanden minstens 6 maanden in Nederland hebt gewoond, gewekt of een uitkering hebt gehad. De periode van 6 maanden geldt vanaf 3 maanden vóór de maand waarin je een aanvraag voor het STAP-budget hebt gedaan. 

Het STAP-budget aanvragen

 Hoe vraag ik het STAP-budget aan?

Meld je vrijblijvend aan voor één van onze cursussen. Je ontvangt meteen je aanmeldbewijs als PDF in je mail. Het aanmeldbewijs dien je in op de aanmeldpagina van het UWV. Hier is een speciaal STAP-Portaal. Je kunt alvast de nodige informatie vinden via de website van het UWV 

Bekijk hier STAP-aanmeldproces stappenplan. 

Hoe vraag ik een aanmeldbewijs aan voor STAP? 

Jouw aanmeldbewijs vraag je aan door je vrijblijvend aan te melden voor een cursus naar jouw keuze. 

In het aanmeldformulier vink je het veld ‘’ Aanvragen met STAP- Budget’’ aan, en je krijgt binnen een 10 minuten het aanmeldbewijs in je mailbox. Check ook je spambox.

Wanneer moet ik mijn aanmeldbewijs versturen? 

Verstuur je aanmeldbewijs zo snel mogelijk zodat de subsidie aangevraagd kan worden. Voor het volgende tijdvak betekent dit maandag 1 januari 2023, vanaf 10.00 uur. De verwachting is namelijk dat het STAP-budget snel op gaat zijn. 

Wat moet ik doen als de aanvraag bij UWV niet lukt? 

Door de hoeveelheid belangstelling kampt het UWV-platform waarop de aanvraag kan worden ingediend, weleens met problemen. Vooral bij de stap waarbij de scholing geselecteerd moet worden, ervaart men dat de website langzaam reageert. Enkele tips: 

  • Bij het zoeken van de scholing vul je 2 velden in, namelijk opleider en scholing. 
  • Zorg dat je bij ‘opleider’ het volgende invult: Onze Joost B.V. Zo zijn staan wij in het DUO scholing-register. 
Welke startdatum moet ik kiezen bij het aanvragen van mijn STAP-budget? 

Het UWV heeft 4 weken de tijd nodig om jouw aanvraag goed te keuren. De startdatum van jouw cursus moet daarom minstens 4 weken na jouw STAP-aanvraag vallen. Bij jouw aanvraag vul je de startdatum in die op jouw STAP-aanmeldbewijs staat. 

Kies voor de komende aanvraagronde een startdatum vanaf 30 januari 2023. 

Heb ik een DigiD nodig om STAP-budget aan te vragen?

Ja, je hebt een DigiD nodig om de STAP-aanvraag te kunnen doen. Heb je nog geen DigiD? Zorg dan dat je deze tijdig aanvraagt, want hier gaan ongeveer 3-5 werkdagen overheen. Klik hier om je digiD aan te vragen. 

Kan ik een wijziging doorgeven op mijn STAP-aanmeldbewijs? 

Nee, het is niet mogelijk wijzigingen aan te brengen op het STAP-aanmeldbewijs. Wil je iets wijzigen dan dien je je opnieuw aan te melden voor de cursus en ontvang je een nieuw aanmeldbewijs. 

Na mijn STAP-budget aanvraag

Wat gebeurt er na mijn STAP-aanvraag? 

Zowel jij als Onze Joost krijgt automatisch bericht zodra je aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd. Is jouw aanvraag goedgekeurd dan maken wij jouw inschrijving definitief en houden jou hiervan op de hoogte. Je ontvangt dan ook indien van toepassing het studiemateriaal en de inloggegevens voor de online leeromgeving, zodat je op de vermeldde startdatum op het aanmeldbewijs kunt beginnen met studeren! 

Een belangrijke voorwaarde vanuit de overheid is dat je jouw cursus afmaakt binnen de aangegeven studieduur. 

Wanneer hoor ik of mijn aanvraag is goedgekeurd?

Het UWV behoudt een termijn van 4 weken om jouw aanvraag te controleren. Hoogstwaarschijnlijk wordt jouw aanvraag sneller verwerkt. 

Wat moet ik doen als mijn aanvraag is afgekeurd?

Het aanmelden voor een cursus is vrijblijvend. Je zit dus nergens aan vast! In de volgende aanmeldronde kun jij jouw STAP-budget gewoon weer opnieuw aanvragen. Vraag hiervoor altijd wel opnieuw een aanmeldbewijs aan. 

Wat zijn mijn verplichtingen als ik STAP-budget toegekend krijg?

Wanneer je gebruikt maakt van het STAP-budget, moet je er alles aan doen om de scholing af te ronden. Bij het succesvol afronden van een cursus ontvang je van Onze Joost een certificaat (bewijs van deelname) 

Ook ben je verplicht om wijzigingen en meldingen door te geven. Lukt het bijvoorbeeld niet om de scholing geheel of op tijd af te ronden? Geef dit dan door aan het UWV. Wijzigingen of meldingen kunnen worden doorgeven via Mijn STAP-budget. Meer informatie hierover kun je vinden op stapuwv.nl/voorwaarden

Overige vragen over het STAP-budget

Wat wordt verstaan onder een actieve studiehouding?

Wanneer je gebruik maakt van STAP-budget, dan verwacht de overheid dat je een actieve studiehouding hebt. In de praktijk komt het erop neer dat je 80% van de lessen van jouw opleiding doorlopen moet hebben binnen de genoemde studieduur. Uiteraard is helemaal afronden nog beter. 

Hoe betaal ik een eigen bijdrage voor mijn STAP-opleiding? 

Het UWV maakt de vergoeding automatisch over naar Onze Joost. Je ontvangt dus zelf geen geld op jouw rekening. Kost jouw studie meer dan €1.000,-? Dan sturen we jou hierover een bericht. 

Waarom Onze Joost?

  • Wij maken het simpel en boeiend.
  • Overbrengen dat je er echt iets aan hebt.
  • Trainers zijn vakidioten én didactisch sterk.
  • Betrokken bij jou als cursist en je doel.

Shirley

Meer weten over deze cursus?

020 363 83 83
shirley@onzejoost.nl
Vraag advies

Love deze cursus? Deel hem dan nu met je vrienden en collega’s!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief